
În contextul unei piețe de muncă ce suferă de lipsă de angajați, cât și de o rată de retenție problematică a propriilor echipe, așa cum raportează 73% dintre companiile din România, beneficiile pentru angajați pot fi diferența dintre succesul și insuccesul unei companii. Asta deoarece angajații sănătoși – din punct de vedere fizic, mental și financiar – sunt mai productivi și mai implicați la locul de muncă, stimulând și succesul companiei în afaceri.
Beneficiile extrasalariale sunt un criteriu cheie în aplicarea pentru un nou loc de muncă. Indiferent de modul de lucru (la distanță, în persoană sau hibrid), șase din zece angajați spun că beneficiile vor fi o prioritate de top atunci când vor aplica pentru următorul loc de muncă, conform unui studiu. În plus, joacă un rol la fel de important în păstrarea și motivarea angajaților pe care companiile îi au deja.
Așa că ai toate motivele să pui la punct un pachet de beneficii pentru angajați. Iar dacă ai nevoie de idei despre ce tipuri de beneficii să incluzi într-un astfel de pachet, sau cum să îl dezvolți pe cel existent, rămâi aici pentru a afla toate informațiile de care ai nevoie despre ce se întâmplă și în alte companii în 2022, prezentate de Groupama.
Pe lângă clasicele tichete de masă și prime de vacanță, asigurările de viață își fac loc în topul beneficiilor poți să le oferi angajaților tăi pentru ca aceștia să se simtă în siguranță, apreciați și motivați să atingă performanțe în cadrul companiei tale. Dar și cum să alegi pachetul potrivit și ce beneficii oferă companiile din România.
Cum alegi pachetul de beneficii extrasalariale pentru angajați?
Managerii de resurse umane și proprietarii de afaceri trebuie să își evalueze organizația și realitățile de la locul de muncă, înainte de a decide asupra unui plan de beneficii profesionale care să aibă sens.
Iată câteva aspecte de luat în considerare atunci când dezvolți planul de beneficii pentru angajații companiei:
Ce beneficii extrasalariale își doresc angajații tăi
Deoarece unul dintre obiectivele acordării de beneficii angajaților este de a adăuga valoare vieții acestora, este întotdeauna o idee bună să iei în considerare ceea ce își doresc într-un pachet de beneficii, înainte de a lua decizia finală.
Totuși, profesioniștii în resurse umane și antreprenorii trebuie să privească imaginea de ansamblu. Trebuie să existe un echilibru între dorințele angajaților și ceea ce este sustenabil pentru companie.
De ce au nevoie angajații tăi
Uneori, dorințele și nevoile pot fi amestecate și confuze. Dacă asculți doar ceea ce își doresc angajații când sunt întrebați despre beneficii, s-ar putea să ajungi să le faci un deserviciu până la urmă.
Destul de des, aceștia nu reușesc să ia în considerare posibilitatea unui accident care să ducă la invaliditate, sau tratamente medicale pe termen lung. Dar un pachet solid pornește cu beneficii care oferă ajutor real în situații grave.
Ce riscuri reale pot afecta siguranța angajaților
Riscurile în afaceri vizează orice domeniu de activitate, iar pachetul de beneficii funcționează și ca o plasă de siguranță în acele situații neprevăzute care pot afecta sănătatea angajaților.
Aceste riscuri reale includ accidentarea care poate rezulta în invaliditate permanentă sau temporară, îmbolnăvirea, chiar decesul. Găsești în portofoliul Groupama o serie de asigurări de grup pentru angajați prin care poți să le oferi susținere financiară, în cazul unor evenimente care le afectează atât sănătatea cât și productivitatea.
Ce resurse financiare are compania
Bugetul de care compania dispune rămâne, totuși, factorul decisiv în alegerea pachetului de beneficii. După ce ai parcurs pașii anteriori, analizează dorințele, nevoile și riscurile reale în raport cu resursele financiare ale firmei și o să fie destul de clar ce opțiuni ai la dispoziție.
Chiar dacă începi cu un buget limitat, care nu-ți permite să oferi toate beneficiile dorite, primul pas este important. Consultanții Groupama te pot ajuta să configurezi un pachet de beneficii pentru angajați adaptat bugetului și nevoilor.
Ce se află în topul beneficiilor pentru angajați?
Iată care sunt principalele 15 beneficii extrasalariale oferite de companiile din România, conform unui raport realizat de Hipo despre piața forței de muncă în anul 2022.
- Tichete de masă
- Abonament la clinică privată
- Bonusuri de performanță
- Program de lucru flexibil
- Prime Paște/Crăciun
- Zile libere suplimentare
- Cursuri dezvoltare/limbi străine
- Posibilitatea de a lucra fully remote
- Suport financiar pentru traininguri
- Beneficii well-being (consiliere, psihoterapie, yoga, mindfulness)
- Abonament la sală de fitness/sport
- Decontarea transportului
- Asigurare de viață
- Discount la produse
- Pensie privată
Tendințele pieței de muncă în 2022
În continuare, îți prezentăm principalele tipuri de beneficii extrasalariale pe care este bine să le ai în vedere. Este clar că pachetul trebuie să includă compensații financiare și beneficii de sănătate, dar și alte avantaje care să contribuie la bunăstarea generală a angajaților.
Acest lucru trebuie comunicat în mod clar angajaților potențiali și actuali, despre cum să acceseze cu ușurință aceste beneficii.
Beneficii financiare
Beneficiile de natură financiară, care vin să suplimenteze venitul lunar, se găsesc în topul preferințelor angajaților. Un sondaj recent arată că 65% dintre angajați sunt stresați din cauza finanțelor personale, costând angajatorii un total de 4,7 miliarde de dolari pe săptămână, în pierderi de productivitate.
Programele de bunăstare financiară din 2022 oferă angajaților resurse pentru a face față șocurilor financiare pe termen scurt, acordând în același timp acces la consiliere pentru a asigura securitatea financiară pe termen lung.
Iată ce beneficii financiare pot să le acorzi angajaților tăi:
- Tichete de masă
Studiile ce vizează piața forței de muncă din România plasează tichetele de masă pe primul loc în topul beneficiilor pentru angajați. Companiile care oferă lunar aceste tichete, în plus față de salariu, aduc un avantaj angajaților acoperind cheltuielile acestora cu mesele zilnice.
- Prime și bonusuri de performanță
În acest caz nu vorbim de beneficii acordate lunar, ci în anumite momente cheie, care arată susținere și apreciere din partea companiei. Pachetul salarial poate fi completat de prime de sărbători dar și de bonusuri la final de an, care să recompenseze implicarea și performanța la job.
- Asigurare de viață
Un alt beneficiu care poate face din compania ta un angajator de top este asigurarea de viață.
Groupama oferă asigurarea de viață de grup prin intermediul căreia vei putea să oferi suport și sprijin financiar propriilor angajați, dar și familiilor acestora, în cazul unor evenimente care le afectează sănătatea și capacitatea de muncă.
În plus, este bine să știi că indemnizația de asigurare nu este supusă impozitării, deci compania nu va achita taxe suplimentare dacă include acest beneficiu important în pachetul salarial. Intră în contact cu un consultant Groupama pentru mai multe detalii.
- Vouchere sau prime de vacanță
Companiile care doresc să extindă beneficiile oferite angajaților optează pentru vouchere sau prime de vacanță de care aceștia să profite în timpul liber. Și culeg fără îndoială roadele, studiile dovedind că un angajat relaxat este unul mai productiv și mai implicat.
- Pensii private
Pensiile private sunt un beneficiu financiar care nu aduce avantaje imediate, ci unele pe termen lung. Reprezintă o cheltuială lunară pentru companie care, pe lângă contribuțiile la bugetul de pensii de stat, vireaza o sumă de bani către un fond privat, asigurând astfel viitorul angajaților.
- Coaching și consiliere financiară
Sunt din ce în ce mai accesate și programele orientate către educația financiară a angajaților. Companiile apelează la specialiști care oferă angajaților sesiuni de coaching financiar
a-i ajuta să-și gestioneze cât mai bine bugetul personal prin programe ce vizează reducerea datoriilor, crearea de credite, bugetare, economii și investiții.
Beneficii medicale
Printre cele mai importante beneficii sunt și acelea care vizează componenta de sănătate.
Angajații sunt interesați de accesul la servicii medicale în afara sistemului de stat, iar companiile care le pun la dispoziție asigurări sau abonamente la clinici private au de câștigat angajați mai sănătoși și mai motivați.
- Asigurare medicală integrală colectivă
Asigurarea medicală integrală colectivă este un produs complet cu acoperiri multiple, cuprinse într-un pachet special creat pentru companii. Acoperă toate cele trei componente ale sănătății: prevenție, diagnostic și tratament.
Dacă alegi asigurarea medicală privată colectivă de la Groupama, echipa ta va acces ușor la servicii medicale de înaltă calitate în Rețeaua Privată Regina Maria, în alte spitale private, dar și în sistemul public de sănătate.
În plus, la capitolul impozitare, costul asigurării medicale private se deduce din venitul impozabil și este unul scăzut, care aduce beneficii multiple pentru echipă și afacere. Ia legătura cu un specialist Groupama pentru a configura pachetul echipei tale.
- Asigurare de sănătate - spitalizare și chirurgie
Asigurarea de sănătate - spitalizare și chirurgie este un produs Groupama axat pe partea de tratament, pe care poți să-l oferi angajaților tăi în completarea asigurării în sistemul public de sănătate.
Este un tip de asigurare pe care aceștia se pot baza în situațiile medicale care necesită spitalizare sau chirurgie, și deci costuri mai mari, mai ales în cadrul unor clinici sau spitale private. Reprezintă un instrument de fidelizare și motivare a angajaților, de asemenea indemnizația de asigurare nu este supusă impozitării, iar unul dintre avantaje este acela ca poți personaliza acoperirea.
- Asigurare colectivă de accidente
Echipa este una dintre cele mai valoroase resurse ale companiei și este vital să oferi un mediu de lucru sigur. Însă, chiar dacă iei toate măsurile de protecție, riscul producerii unor accidente de muncă nu dispare.
Asigurarea colectivă de accidente de la Groupama este soluția prin care angajații tăi au parte de susținere financiară dacă suferă un accident la locul de muncă, iar bugetul companiei nu este afectat.
- Asigurare medicală de călătorie
Un alt beneficiu important, mai ales dacă activitatea companiei implică deplasări frecvente, este asigurarea de grup pentru călătorii în străinătate. Cu asigurarea de la Groupama poți configura acoperirile, durata și componența grupului, pentru a se potrivi afacerii tale.
Astfel, în cazurile nedorite, dar totuși posibile, în care angajații sau colaboratorii tăi se accidentează, sau se îmbolnăvesc în timpul unei călătorii în interes de serviciu, polița va acoperi cheltuielile medicale.
Beneficii pentru sănătatea emoțională
Perioada pandemiei a accelerat implicarea companiilor în bunăstarea emoțională a angajaților săi, pentru a-i ajuta să gestioneze mai bine emoțiile negative.
Beneficiile care aduc avantaje pe latura emoțională fac parte din pachetul extrasalarial acordat de companiile din România și din întreaga lume. Iar tendințele din domeniu le includ în pachetul esențial care susține echilibrul și productivitatea la locul de muncă.
Iată ce beneficii poți să le oferi angajaților tăi pentru a-i ajuta să evite problemele emoționale sau să le gestioneze:
- Consiliere psihologică
- Coaching pentru dezvoltare personală și carieră
- Grupuri de suport
La Groupama, aceste beneficii pentru sănătatea emoțională pot fi incluse, ca opțiune suplimentară, în asigurarea de sănătate - spitalizare și chirurgie. Angajații tăi vor avea acces la 4 sesiuni de consiliere, coaching și psihoterapie, dar și un chat medical care le oferă acces 24/7 la un medic specialist pentru un consult rapid, suport și sfaturi.
Beneficii flexibile
Tendințele din piața muncii aduc în față și beneficiile bazate pe flexibilitatea modului de lucru, a programului dar și acordarea de zile libere extra.
Același studiu realizat de Hipo indică un procent de 65,3% companii care se orientează către forma hibrid, care îmbină munca remote cu cea de la birou și un procent de 24,6% companii care optează pentru modul de lucru 100% remote.
Iată ce beneficii flexibile poți include în pachetul angajaților tăi, în funcție de specificul activității companiei:
- Short Fridays
- Control asupra programului de lucru
- Munca 100% remote
- Zile libere suplimentare
- Activități de socializare cu colegii

Ce beneficii extrasalariale vei acorda angajaților tăi?
Este simplu, angajații de top caută să aibă angajatori asemenea. Afacerile care doresc să obțină mai mult de la echipele lor ar trebui să creeze programe și pachete de beneficii care să ofere sprijin la birou, dar și în afara lui.
Beneficiile extrasalariale ce vizează bunăstarea financiară, sănătatea și echilibrul emoțional sunt punctul de pornire pentru orice pachet solid, care susține activitățile de recrutare dar și retenția personalului.
Programele construite în jurul acestor componente oferă angajaților acces la soluții valoroase care îi fac să se simtă apreciați și susținuți de compania la care lucrează. În schimb, aceștia sunt dornici să investească mai mult din abilitățile lor, care conduc compania către succesul în afaceri.
Dacă ai nevoie de îndrumare, sau de sfaturi de specialitate pentru a dezvolta un pachet optim de beneficii pentru angajații tăi, ia legătura cu un consultant Groupama!