Prima pagina Ghiduri informative Ce este telemedicina, cum accesezi consultații în sistem online și care sunt avantajele

Ce este telemedicina, cum accesezi consultații în sistem online și care sunt avantajele

telemedicina

Dintre serviciile pe care dorim să le accesăm online, nu lipsesc cele legate de sănătate. Iar în zilele noastre, ai nevoie de un telefon smart conectat la internet pentru a intra rapid și ușor în contact cu un medic, folosind opțiunile oferite de telemedicină.

Dispozitivele cu conexiune la internet sunt prezente în mare parte din casele noastre. Datele din raportul Digital 2024 Romania arată că rata de utilizare a internetului a ajuns la aproximativ 91.6% din totalul populației din țara noastră, un procent semnificativ care poate accesa cu ușurință consultații în sistem telemedicină.

Descoperă tot ce trebuie să știi despre telemedicină - ce servicii medicale poți accesa, ce tip de consultații există, care sunt avantajele de care ai parte, dar și dezavantajele sistemului bazat pe interacțiunea virtuală între pacient și medic. 

Ce este telemedicina, mai exact?

Telemedicina se referă la practica de furnizare de servicii de sănătate de la distanță, atunci când medicul și pacientul nu sunt împreună fizic într-un cabinet. Sistemul de telemedicină se bazează pe diferite mijloace de comunicare care fac deja parte din rutina noastră zilnică, cum sunt - apelurile video, convorbirile telefonice, mesajele text, imaginile.

Nu este un concept nou, așa cum poate te aștepți, fiind lansat la sfârșitul anilor 1950 pentru a facilita accesul vârstnicilor si persoanelor care locuiesc în zone rurale izolate la servicii de sănătate.

Astăzi, progresele din tehnologie și inovarea în domeniul sănătății au extins foarte mult capacitatea de utilizare a sistemului de telemedicină. Mai mult, cererea din partea noii generații de populație, expertă în tehnologie, a împins adoptarea sa rapidă datorită caracteristicilor inteligente pe care le aduce pacienților.

telemedicina

Ce servicii medicale poți accesa în sistem telemedicină?

În România, normele de aplicare a serviciilor de telemedicină fac referire la utilizarea sa în stabilirea diagnosticului, monitorizarea preventivă a stării de sănătate, interpretarea rezultatelor investigațiilor medicale, stabilirea tratamentului, precum și indicarea unor metode de prevenţie a bolilor şi accidentelor.

Poți accesa servicii de sănătate prin telemedicină în specialități diverse, precum:

  • Boli infecțioase
  • Alergologie și imunologie clinică
  • Cardiologie
  • Dermatologie
  • Oftalmologie
  • Neurologie
  • Oncologie
  • Pediatrie
  • Diabet
  • Anatomie patologică
  • Si alte ramuri medicale

Ce tip de consultații există în telemedicină?

Teama de a merge la cabinetul medical se întâlneste la pacienți de toate vârstele. Unul dintre principalele avantaje aduse de telemedicină este faptul că te poate pune în contact cu un specialist, direct din confortul propriei locuințe, cu ajutorul tehnologiei.

Iată ce tip de consultații se pot realiza prin telemedicină:

  • Consultații video: cadrul online în care discuți în timp real cu un medic specialist despre problema de sănătate cu care te confrunți.
  • Consultații audio: poți discuta cu medicul prin intermediul conversațiilor telefonice, cunoscute sub denumirea de teleconsultații.
  • Consultații text: comunicarea se face prin mesaje text, email-uri sau chat medical, cum este serviciul ÎntreabăMedic, oferit de Groupama.
telemedicina

Ce avantaje oferă telemedicina?

Iată care sunt principalele avantaje pe care telemedicina le aduce pacienților, dar si cadrelor medicale:

Elimină drumul la cabinetul medical

Cu telemedicina, nevoia de a merge fizic la cabinetul medicului este eliminată. Astfel, pacientul economiseste timpul petrecut pe drum, banii pentru transport, iar medicul evită formarea cozilor pe holurile clinicii.

Este accesibilă oriunde se află pacientul și medicul

Soluțiile oferite de sistemul de telemedicină fac posibilă comunicarea dintre pacient și medic indiferent de locație. Astfel, este nevoie doar de telefon sau alt dispozitiv conectat la internet pentru a putea realiza o consultație medicală generală sau de specialitate.

Reduce riscul de contaminare

O caracteristică importantă este reducerea riscului de contaminare. În cazul pacienților care prezintă anumite simptome, telemedicina este preferată pentru că elimină contactul direct și posibilitatea de răspândire a bolilor contagioase între pacienți și cadre medicale. 

Crește gradul de confort

Teama asociată cu vizita la cabinetul medical este diminuată prin sistemul de telemedicină. Posibilitatea de a beneficia de un examen medical din propria locuință crește gradul de confort al pacienților, încurajând comunicarea cu medicul.

Oferă rapid o părere medicală

În special în cazul afecțiunilor ce necesită o intervenție cât mai urgentă, telemedicina se face remarcată prin rapiditatea cu care oferă asistentă specializată. Pacienții se pot adresa medicilor încă de la primele simptome, pentru diagnostic si tratamenul potrivit.

De exemplu, chat-ul medical ÎntreabăMedic, de la Groupama, este disponibil 24/7, indiferent de ziua și ora când te găsești în situația de a avea nevoie de părerea și sfatul unui medic.

telemedicina

Ce dezavantaje are telemedicina?

Deși aduce avantaje clare sistemului medical, telemedicina are și limitările sale și nu poate să înlocuiască total contactul direct dintre pacient si medic.

Nu se aplică pentru orice afecțiune

Consultațiile în sistem telemedicină nu se aplică pentru diagnosticarea și tratarea eficientă a tuturor afecțiunilor. Unele situații medicale necesită un examen clinic mai detaliat și investigații de specialitate.

Nu înlocuiește total vizita la medic

Telemedicina este, fără îndoială, o alternativă rapidă, accesibilă, comodă dar nu înlocuiește total vizita la medic. După o consultație online, acesta stabilește nevoia unei vizite la cabinet, în funcție de complexitatea problemei medicale.

Necesită minime abilități digitale

Deși abilitățile digitale fac parte din bagajul tinerei generații, acest lucru nu este valabil la scară largă și când vine vorba de generațiile de seniori. Accesarea serviciilor de telemedicină implică minime cunoștințe digitale, care ar putea ridica probleme pentru unii vârstnici.

Chat-ul medical ÎntreabăMedic, soluție inovatoare de telemedicină

Serviciul de chat medical Întreabă Medic, oferit de Groupama, este o soluție inovatoare de telemedicină. Prin acesta, clienții Groupama beneficiază 24/7 de sfaturi medicale, sub forma unor micro-consultații oferite de medici reali licențiați.

Consultațiile se realizează prin intermediul unor canale cunoscute precum WhatsApp, Messenger,Telegram sau SMS, termenul mediu de răspuns fiind de 15 minute. Astfel, ai acces rapid si usor la medici acreditați.

Chat-ul medical ÎntreabăMedic este disponibil clienților Groupama astfel:

Alege produsele de asigurare de la Groupama și, pe lângă susținere financiară, vei avea acces la soluții digitale inovatoare cum sunt - chatul ÎntreabăMedic, asistentul virtual Amelie și altele.

Dacă vrei mai multe detalii despre asigurările noastre, accesează site-ul Groupama si începe o conversație cu Amelie, asistentul virtual care te poate ajuta cu informații despre produse precum asigurarea de viață, de sănătate, auto, călătorii.